Beszámolók

Miatyánk-koncert, templombúcsú, Nagy Agapé…

2017. október 4.

Angyal Zsuzsanna képei– köszönjük!

IMG_7119_mod IMG_7129_mod

IMG_7174_mod IMG_7236_mod

IMG_7238_mod IMG_7247_mod

Néhány újabb kép az altemplomról

2017. október 4.

Továbbra is érdemes eljönni, október 7-től újranyit az altemplom! Köszönjük a Haász Hajnalka kép-összefoglalóját!

Hatok

Örökifjú Zenebarátok

2017. szeptember 17.

Ízelítő Glowacz Balázs képeiből – köszönjük!

orokifju_1 orokifju_2

Kulturális Örökség Napok a Miatyánk Hetén

2017. szeptember 16.

1830asEvek_wikiVárosszerte lehetett különféle városnéző sétákra jelentkezni. Ezek között szerepelt a Ráday utca is. A csoportot vezeti Orbán György, vagyis én. Már előző évben kipróbáltam, hogy az utca kortárs galériáit, az éppen nézhető kiállításokat hirdetjük meg. Jó lehetőséget kínál, ha némi szervezéssel nézők alkotókkal találkozhatnak. Én, mint „vezető”, a látogatói oldalt képviselem, legfeljebb kérdezni „segítek”. A Kálvin téren találkozunk délután háromkor. Megtörténik a már szokásos bevezető-ismerkedő gesztus: kijelöltük térben és időben, hogy hol is állunk. Pár száz méterre folyik a Duna, de a túlsó part már Pannonia provincia, a limes (kerítés) mögött. Vagyis a barbaricumban állunk, mint a derék szarmaták vagy jazigok. Pest a középkor elején európai minta alapján a dunai átkelőre épült, félkörben fallal körülvéve, amit a kiskörút nyomvonala pontosan jelez. Vagyis a városfalon kívül vagyunk. Ahogy Ferencváros és mai főutcája is a város külterületéből lett hivatalosan is külváros, aztán a belváros külvárosa, és „majdnem” belváros. Mint a hagyma, egyre újabb rétegek nőttek egymásra, és a régi sávok lettek egyre városiasabbak, míg az újak folytatták, vagy adtak helyet új ipari-termelő-gazdasági funkcióknak. Ma már ez a sáv a Ráday utcától messze délre húzódik, de az utca őrzi ennek a történeti fejlődésnek (folyamatnak) a nyomait.

A séta során az építészeti stílusok itt megjelenő „példányait” úgy mutattuk meg, amihez fel kell emelni a tekintetet. Szokjunk hozzá – tanácsolom –, hogy nyitott szemmel nézzük a megszokott városi környezetet. Hétfőn reggel még soha nem tűnt fel, hogy épp klasszicizál-e, vagyis a 18. sz. végéről a 19. sz. elejéről maradt-e ránk egy épület, mint a Két Oroszlán Fogadó a Kálvin tér–Ráday utca sarkán, vagy a historizmus kiemelkedő darabja, mint a neoreneszánsz Ybl palota (Ráday–Erkel utcai sarok). Esetleg a századfordulóra meglehetősen felhígult historizmus eklektikus szakaszának sikerültebb, vagy kevésbé sikerült példánya – ebből a típusból több is van –, mint mondjuk a Púder Bárszínház épülete a fogadóval szemközti oldalon, ahol viszont helyreállított állapotban megmaradtak a szép századfordulós portálok. Szecesszióból legalább kétféle akad útba, az egyiket hívjuk Jugendstilnek, mert az angol-német-északi ágat képviseli, mint a Rombusz kert melletti épület. Jól fel kell nézni, de érdemes, a tömeg formálása, a klasszikus középre szerkesztéstől eltérő disszonáns arányok valóban új szemléletet sugároznak. A másik házat (Ráday u. 22.) hívjuk szecessziósnak, mert a lágy, lekerekített homlokfal, a színes vakolat díszek alapján legtöbben ezt a látványt érzik „igazi” szecessziónak. Elhangzott, hogy magyaros is lenne, ami a főleg egyiptomi, indiai (muszlim) hivatkozás alapján nehezen igazolható. Persze nálunk valóban „magyaros” nemzet-állam építő szándék is vezette a megrendelőket akkoriban. Közvetlenül mellette két Bauhaus-épület mutatja, hogy hol tartott a hazai építészet a harmincas-negyvenes évek fordulóján.

DSC_1523_mod2A séta eredeti célját egy kiállításra szűkítettük le: a Bakáts téri templom altemplomában pénteken nyílott kiállítás a Miatyánk Hete fesztivál részeként. Most, szombaton délután tárlatvezetést hirdettünk meg. Ide tartunk a csoporttal az „építészeti-stílustörténeti” utcai séta után. Az altemplomba leérve elcsöndesedik a csoport. Én is. A hely megérinti a látogatót, tiszteletet kér – és kap, igazi látványosság, meglepetés, rácsodálkozás: nem hittem volna, hogy ilyen érték van itt! A 6ok művészcsoport három evangéliumi motívumot dolgozott fel, és a bűnök, erények és pecsétek után a sorozat negyedik darabja az eddigi három összefoglalása volt „: kettőspont” címen. Páczelt Andrea és Molnár-Göb Zoltán képviselte a többi alkotót is, válaszoltak kérdésekre, meséltek a közös munka tapasztalatairól.

A KÖN-túra itt ért véget. Jó érzés, hogy a Ráday Soho, a Ráday utca vendéglőseinek szervezete, illetve a séta szervezésében szerepet vállaló BUM (Bevásárlóutcák Menedzsment Kft.) együttműködésének eredményeként a szervezett városnéző séták több éves hagyománya alakult ki.

A Miatyánk Hete ez évi sorozatának második napján igazolódott előzetes feltételezésünk: Ybl Miklós altemploma valóban a fesztivál kiemelkedő eseménye lett.

(A két alkotó beszámolója szerint a látogatók estig adták a kilincset egymás kezébe. Csak biztatni tudunk mindenkit, hogy ne hagyja ki ezt a nagyfelújítás előtti első-utolsó alkalmat! A következő szervezett tárlatvezetés szeptember 27-én (szerda) 11 órakor lesz, de szeptember 23-án (szombat) 16.00 órakor érdemes eljönni az Ismerd meg a templomunkat, ismerd meg az orgonánkat eseményre is.)

orbán györgy

Fotó: Zsengellér István és a Wikipédia

 

Megnyílt!

2017. szeptember 16.

DSC_1531_mod2Tegnap, péntek este megnyílt a 6ok kiállítása, egyben a Miatyánk Hete fesztivál idei sorozata is. Itt a Földön – választottuk az évad címének a Miatyánkból. Értelmezni kívánjuk a helyünket, hol élünk és mi a dolgunk „itt a Földön”. Ehhez az értelmezési kísérlethez ideális terep és inspirációs forrás a Bakáts téri templom altemploma. A közeli nagy felújítás előtt az első és utolsó alkalom, hogy Ybl remek épületének ezt a különleges részét megismerjük. A 6-ok alkotóival közösen hoztuk nyitható-használható állapotba a teret, és amikor takarítás után a rendezésre került sor, kiderült, hogy jó nyomon járunk.

Először soknak tűnt a 27 nagyméretű olajkép, aztán a lehetőségek számbavétele után pont annyi hely kínálkozott, ahány kép van: eggyel több más sok lett volna, de kevesebb se töltötte volna ki ennyire „teljesen” a teret. A fotókon jól látszik, hogy körben a falakon a képek méretben-színben-ritmusban hogyan alkalmazkodnak a térhez. Sok kép, mégis megmarad az oszloprendek által meghatározott különleges tér, ami egyszerre tágas, szellős, átlátható, és tömör, sűrű, statikus, érződik, hogy nem csak díszlet, hanem komoly terhet hordozó építészeti struktúra.

DSC_1464_mod2Sokan jöttek el, St.Martin előadóművész és zeneszerző nyitotta meg, aki művésztelepek szervezésével tart szoros kapcsolatot a kortárs képzőművészettel, így a 6okkal is. Akik a vicces névsor szerint nyolcan (is) vannak, mint a négy evangélista, Péter és Pál.

A sejtésből bizonyossággá vált, hogy az altemplom nem csak különleges, de nagyon is használható tere a templomnak. Ha a főhajót tekintjük nagyszínháznak, akkor az altemplom amolyan stúdiószínháznak kínálkozik, a kísérletezés, az intimitást igénylő vállalkozások számára.

Mit tesz a szervező? Örül, mert látja, hogy a kiállítók és a látogatók örülnek. És bízik abban, hogy Ybl Miklós és az ő épülete vele maradnak társként.

Az „…itt a Földön…” sorozat csak most kezdődött, jól jár, aki követi a programot, és kihasználja az ingyenes koncertek-előadások-templomnéző séták kínálta lehetőséget. Találkozzunk holnap (vasárnap) este az Örökifjú Zenebarátok kórusának koncertjén a nagytemplomban!

orbán györgy

Fotó: Zsengeller István

 

Méliusz József nyomán

2017. szeptember 16. 7.55

DSC_1539_mod2Megy haza az Úr
üres az utca
díszlet pár magányos lámpa
megy az Úr
fáradt árnyékát maga után húzza
minden lépés befelé
messze a hajnal közel az éjszaka

“A tökéletes mennyország

Ledőltek az éjszaka falai
hajnalodik
megébredt a serény Úristen
az eső esik.

Hí hogy esik a hajnali eső
akárha dézsából öntenék
s kiáll a dolgos Úristen
az udvarra mosakodni.

Tisztálkodnia ideje már
elvégre rég nem esett az eső
és bűzlött már
a verejtékes Úristen.

DSC_1532_mod2A mennyek országában se kád
se zuhany se csap se kút se szappan…
minek is az efféle ott
ahol minden tökéletesen tiszta?

A mennyországnál jobb
mennyország nincsen …te szegény Úristen
tulajdon legjobb világodban
még hol mosdanod sincsen!

Ledőltek az éjszaka falai hajnalodik
és az eső esik
a Földön s nem a mennyben
tisztálkodik az Úristen…

Drogshaven, 1949″

In Horace Cockery darabokra tört elégiája 1949-1955